How To: Bannerreklamer, der ikke generer brugerne

Vi taler om en af de sygdomme, der plager webmediet.

De fleste forbinder bannerreklamer med skrigende neonfarver i en sidebar, der står og blinker, for at aflede ens opmærksomhed fra det indhold, man gik ind på siden for at se.

Reklamerne har været til så stor gene for brugerne i så lang tid, at der har bredt sig et syndrom kaldet “banner blindness”. Det betyder, kort og godt, at folk er holdt op med at lægge mærke til bannerreklamer, fordi de er vant til at de enten er irrelevante, eller decideret farlige at klikke på.

Og udover at AdBlock er udbredt, så er browserne selv begyndt at indbygge funktionalitet til at blokere reklamer.

Det medfører selvfølgelig også, at man ikke længere kan regne med reklamer som en fremtidssikret indkomst til sin hjemmeside eller blog.

Reklamebannere er kort og godt blevet overgjort og misbrugt, og det ser vi give bagslag i dag.

Men hvad kan man gøre for at vende udviklingen? Hvad nu hvis brugerne ikke så reklamerne som irrelevant støj, men som relevante supplementer til sidens indhold?

Her er et par forslag.

Overvej at droppe Google Adsense

Ja, Adsense er den lette løsning. Nej, “let” betyder ikke nødvendigvis “god”.

For det første er reklamerne baseret på hvor brugeren ellers har været på nettet, og hvad de ellers har vist interesse for. Det indhold forfølger dem – så at sige – ind på din side. Der kunne være reklamer for produkter, de allerede har købt, og er trætte af at blive spammet med – eller højlydte, malplacerede “klik på mig” budskaber, der forstyrrer dem og ødelægger oplevelsen af siden.

For det andet, så skal bannerreklamer, for at have den størst mulige effekt, også have den størst mulige synlighed. Det vil sige, at du lejer de vigtigste dele af din side (headeren, dele af forsiden eller en plads lige op og ned ad indholdet) ud, fremfor selv at kunne bruge pladsen til at promovere dit eget produkt / brand / budskab.

“Men vi tjener penge til at holde siden kørende,” er indvendingen. Ja, måske. Men du risikerer også at drive nogen kunder væk fra siden i frustration, og omkring 30% af brugerne benytter alligevel en form for AdBlock – grundet frustrationen.

Hvad hvis du i stedet kunne undlade at genere nogen, stadig tjene penge, og beholde kontrollen over din sides indhold?

Forslag 1: Affiliate-programmer og omhyggelig udvælgelse

Opskriften er simpel. Men den kræver unægtelig mere tid og energi at sætte i kraft.

I stedet for at lade Google’s algoritme bestemme, hvilke emner brugeren skal spammes med – så udvælg selv, hvem du ønsker, skal kunne reklamere på din side – og hvor du selv ønsker at reklamere. Tilmeld dig et affiliate program – så har du muligheden for selv at vælge, hvem du ønsker at samarbejde med.

Prøv at søge efter en virksomhed eller et brand du gerne vil reklamere for, på Adfinder.dk . Der kan du se hvilke affiliate-programmer de deltager i.

Har du f.eks. en blog, hvor du engang imellem anbefaler en bog? Så ville saxo.com være et glimrende bud. Det virker i praksis sådan, at når du indsætter et “affiliate link” fra saxo.com med en anbefaling af en bog, og brugeren klikker på det og går videre til deres webshop, så bliver der sat en cookie, der fortæller saxo.com at det var din side der henviste til dem, og dermed var medvirkende til at få bogen solgt (hvis brugeren ellers bestemmer sig for at købe den). Derfor får du X% af salget som tak.

I nogle systemer (såsom Partner Ads) opretter de deltagende virksomheder selv forskellige bannere og billeder, som andre kan indsætte som reklamer på deres side. Hvis du har flere valgmuligheder, så kig altid designet godt efter i sømmene – vælg det, der passer bedst ind på din side, og ikke bare det, du tror vil råbe højest. De fleste reklamer findes desuden i forskellige størrelser og formater, alt efter hvor på siden, du ønsker at inkludere dem.

Når folk ser reklamer der er relateret til din sides indhold (f.eks. reklamer for ski på et skiresorts hjemmeside), så opfatter de det ikke som et forstyrrende element. Lige pludselig er det snarere en form for public service. Og det skaber en langt mere positiv stemning.

Ved at gå over til at benytte denne metode (evt. over en periode, hvor du gradvist udskifter reklamerne), kan du ændre brugernes attitude fra “Denne side spammer mig med uønskede reklamer” til “denne side forsøger at hjælpe mig i den rigtige retning, ved at anbefale mig disse produkter, der vil kunne hjælpe mig i retning af at opfylde det mål jeg havde i tankerne, da jeg gik ind på siden”.

For det første giver det en bedre brugeroplevelse. For det andet virker det mere professionelt (og respektfuldt). Og for det tredje, som en afledt effekt, fungerer det bedre.

Derudover har du den fordel, at du ikke længere behøver at sætte en fast plads af til et banner. Du kan indsætte reklamerne i indholdet, hvor det er mest relevant – og skifte mellem forskellige reklamer på forskellige sider eller forskellige blogindlæg, som det passer dig.

Husk dog, at gøre opmærksom på, at der er tale om reklamer. At undlade det, er et brud på markedsføringslovgivningen. Og det skal være tydeligt angivet – ikke skjult i en fodnote.

Forslag 2: Gør selv fodarbejdet

Forslag 1 vil være rigeligt i de fleste tilfælde – men hvis du virkelig ønsker den fulde kontrol, så er du nødt til at læse videre.

Er den virksomhed du ønsker at reklamere for, ikke med i et affiliate program? Så kontakt dem selv. Tag en kop kaffe og diskuter muligheden for at samarbejde. Hvis du kan argumentere for, at din side virkelig har relevant indhold og kan skaffe dem nogle salg, så skal de nok lytte.

Og hvad med selve reklamerne? Se, hvis du virkelig ønsker det ultimative, så kan du hyre en udvikler eller designer til at lave dem for dig. Få dem skræddersyet til din side, matchende i design – og måske med nogle gennemtænkte animationer, der gør brugerne nysgerrige på, hvad der gemmer sig bag linket – uden at det overdøver indholdet og virker forstyrrende.

Herunder er et par eksempler på “håndkodede” bannerreklamer.

See the Pen GSAP Banner Ad – Animating Clippath – B (728×90) by halvves (@halvves) on CodePen.16999

Se, ovenstående er et eksempel på en mere klassisk bannerreklame, kodet i hånden. De elegant animerede overgange mellem billeder og tekst giver den et eksklusivt udtryk.

See the Pen Squid Squidly – Animated SVG “Banner Ad” thing-a-ma-jig by Stefen (@stefen) on CodePen.16999

Denne reklame har et klassisk “Flash-inspireret” look, som giver en tegnefilmsagtig effekt. Den kan designes til at matche sidens farver og generelle udtryk, og så bare have en enkelt karakter der bevæger sig jævnligt, og viser sin “personlighed” i håbet om at brugeren vil more sig over det, blive nysgerrig og undersøge den nærmere.

See the Pen svg+css banner ad by deineko (@deineko) on CodePen.16999

Nogen gange skal der ikke meget til, for at en animation spiller. To prikker der dukker op og forsvinder kan være et par øjne der blinker. Og så snart man opfatter stregtegningen som et menneske, så er det langt mere sandsynligt, at man kunne tænke sig at komme i kontakt med den.

Afsluttende bemærkninger

Det du ultimativt skal tage i betragtning er dine ambitioner, og dit budget.

Har du en hjemmeside, som du er villig til at investere i at forbedre brugeroplevelsen af på sigt, så du måske kan tiltrække flere brugere, fastholde de eksisterende, og opbygge et katalog af affiliate virksomheder, du samarbejder med, til fælles gavn?

Eller har du måske en blog som et hyggeprojekt, der bare skal kunne hvile i sig selv økonomisk – og har du ikke overskud til at skulle ud og opstøve mulige samarbejdspartnere?

Der er en verden til forskel mellem de to scenarier.

I sidste ende skal du foretage en afvejning af, hvad der er vigtigst for dig, og passer bedst til dit projekt. Det kan sagtens være at Google Adsense kører fint for dig, og at du ikke ønsker at investere mere tid i opsætning af reklamer. Det er helt fair.

Men det er vigtigt at træffe sine beslutninger på et informeret grundlag, og det håber jeg at du føler dig bedre klædt på til at gøre, efter at have læst dette indlæg.

Er du interesseret i et samarbejde?