Træf valg – det er nøglen til god UX

Det er ikke for sjov at “Indholdsarkitekt” er en stillingsbetegnelse. Jo større et website bliver, jo sværere er det at holde styr på indholdet. Det har en tendens til at vokse over hovedet på én, og den struktur, de kategorier og de menuer der oprindeligt gav mening, er lige pludselig utilstrækkelige – og uoverskuelige.

Mange lider også af den vildfarelse, at man tilfører værdi for kunderne ved at læsse mere og mere på – uden at tage noget fra igen. Tyve fragtmuligheder – ti forskellige muligheder for betaling… Og wups – kunderne er stukket af til en af dine konkurrenter, hvor det er lettere for dem at gennemføre deres køb.

For at skabe den bedst mulige brugeroplevelse på din side, er der et par grundregler, det er godt at have i baghovedet.

  • Træf valg – så brugerne ikke skal.
  • Kuratér! Vær omhyggelig med, hvad du tilføjer – og hvorfor.
  • Vær bevidst om, hvad du ønsker, brugeren “skal” på siden – og ban vejen for dem ved hjælp af data.

Jeg vil nu gennemgå de tre punkter i detaljer.

Træf valg – så brugerne ikke skal

Der er en tendens til at tro, at brugerne ønsker så mange valgmuligheder som muligt. Tyve varianter af hvert produkt – så mange betalingskort som muligt – alle fragtmetoder.

I virkeligheden kommer der et punkt, hvor det giver bagslag. Hvor flere valgmuligheder kun skaber forvirring, og skræmmer brugerne væk. Hvorfor gennemføre noget der er så besværligt, når man bare kan hoppe tilbage ud på Google og finde en anden side, der tilbyder det samme – nemmere og hurtigere?

Den bedste metode, til at få brugerne sikkert i havn – uanset om det er at føre dem hen til den information de søger, eller til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, eller lægge et produkt i indkøbskurven – det er, at du tager dem i hånden, og viser dem vejen.

Sørg for, at menustrukturen er sat op, således at de ting, du ønsker at fremhæve, er fremhævet – placeret på det mest iøjnefaldende sted. Og lad være med at tro, at alt kan fremhæves. Hvis alt er fremhævet, er intet fremhævet.

Sørg for, at kun én ting er i fokus på hver side. Hvis brugeren primært besøger din side, for at købe et produkt – så lad være med at smide dialogvinduer om dit nyhedsbrev op i hovedet på dem mens de ser på produktet. Vent med det, til købet er gennemført, og de kommer til deres ordrebekræftelse. Så har de gjort, hvad de skulle – og du afbryder dem ikke ved at bede dem om at skrive sig op.

Sørg for at når folk leder efter information på din side, så er det så let som muligt for dem at finde. Sørg for at dine menuer er struktureret logisk, og at der er et klart hierarki for indholdet. Alt er ikke lige vigtigt.

Og først og fremmest – det er ikke brugeren, der skal beslutte hvad siden skal, eller hvordan siden skal bruges. Det skal du. Og ja, du bør bestemt benytte brugerdata til at træffe de beslutninger – men det er stadig dig, der træffer beslutningerne.

Jo flere beslutninger, du lader være op til brugerne, jo mindre sandsynligt er det, at de kommer frem til at gennemføre det, de kom ind på siden for at gøre. For hver beslutning, falder nogen fra. Så minimer antallet af beslutninger. Kom dem i forkøbet.

Vælg, hvad siden skal – og sørg for, brugerne ikke bliver distraheret fra det. Vis dem vej, ved at gøre vejen så nem at følge som mulig.

Hvis du eksempelvis har en webshop, så sørg for at der er forvalgt varianter såsom farve eller størrelse, og se om du kan nøjes med 2 fragtmetoder og 1 betalingsmetode. Alt derudover kan få konverteringen til at falde. Som minimum vil impulskøbere falde fra – jo minde de skal tænke, jo mere sandsynligt vil de gennemføre købet.

Dit job er at fjerne forhindringer for brugerne – ikke at tilføje flere.

At kuratere sit indhold

Et fantastisk kunstmuseum bliver ikke til ved, at man anbringer alverdens kunst i ét rum. Gør man det, får man et lager. Det, der gør et kunstmuseum til noget fantastisk, er det, der IKKE kommer op på væggene. At der er nogen, der siger nej. Der skal være en kurator, der træffer bevidste beslutninger om, hvad der bør hænges op, og hvad der ikke bør hænges op.

“Rework” af Jason Fried og David Heinemeier Hansson

Det er fristende at skabe så meget indhold som muligt. Men mere givtigt at satse på kvalitet over kvantitet.

Den samme tekst skrevet på to forskellige måder, kommer ikke til at tiltrække to forskellige målgrupper. Det er langt mere sandsynligt, at de begge springer fra, fordi de bliver forvirrede over budskabet.

Det samme pakkeprodukt, i ti forskellige variationer, kommer ikke til at skaffe dig en større indtjening. Tværtimod gør du det mindre sandsynligt, at folk køber det, fordi de bliver i tvivl om hvad der er “bedst” eller om, hvad forskellen egentlig er.

Du skal kuratere dit indhold. Hellere lidt, men godt, end meget, der er dårligere kvalitet, eller gentagelser.

Og det er en af de sværeste ting, at gøre. Uanset om der er tale om hjemmesider, skoleopgaver eller bryllupstaler. Indholdet vælter ud over det hele, medmindre man skærer fra og finpudser. Man har altid mere at sige, end man lige tror.

Lær at sortere i dit indhold, og vælg det fra, der er under standarden.

Derudover, som tidligere nævnt, så er det også vigtigt at du gør det klart for dig selv, hvad der vægter højest. Hvilket produkt skal vises først i en kategori? Hvilket menupunkt skal komme først i menuen? Den slags beslutninger er ikke uvæsentlige – det er dem, der afgør, hvordan brugerne benytter din side, hvad de ser, og hvad såvel de som du selv ultimativt får ud af det.

Hvad “skal” brugerne på din side?

Det er dette spørgsmål, vi har arbejdet os frem imod.

For det første skal du gøre det klart for dig selv, hvilket mål du har med din hjemmeside. Hvad “skal” folk derinde? Hvad skal de ind på siden, for at finde?

Dernæst skal du bruge de data du har fra brugerne, til at finde ud af hvad de allerede gør på siden – og om det stemmer overens, med dine ønsker.

Du kan se i Google Analytics hvilke sider, folk oftest besøger, og hvor længe de bliver der.

Find ud af, hvordan folk navigerer rundt på siden. Hvilke sider er mest populære? Er det de samme sider, som du ønsker, skal være populære, eller rammer de helt ved siden af? Hvis folk ikke finder det indhold, du ønsker de skal finde – er det så fordi indholdet ikke er godt nok, eller er det fordi det er placeret, så folk ikke kan finde det?

Jo flere data du har fra brugerne, jo bedre. Det hjælper dig med, at træffe informerede beslutninger.

Udover Google Analytics, kan jeg varmt anbefale Hotjar.

Hotjar giver dig mulighed for både at optage folk, der bruger din side, og se hvordan de bruger siden, og hvordan de klikker sig rundt på den.
Derudover kan du få genereret heatmaps, der viser hvilke områder af din side, folk oftest interagerer med. Så kan du nemt se, hvilke menupunkter eller knapper, der bliver klikket mest på.

Du kan også vælge at kaste dig ud i A/B splittesting. Det er særligt godt, hvis du ønsker at teste brugernes reaktioner på et nyt design, sammenlignet med det gamle – eller en ny menustruktur. 50% af dine brugere ser den gamle version af siden – 50% ser den nye. Så kan du bedømme hvad der virker bedst, efter hvilket mål du har sat for siden. Er der flere, der skriver sig op til dit nyhedsbrev i den gamle eller den nye version? Flere, der udfylder en kontaktformular i den gamle eller den nye version? Flere, der gennemfører et køb i den gamle eller den nye version? Ud fra det kan du bedømme, hvad der virker bedst, og handle derefter.


Træf altid informerede beslutninger. Når siden er ny famler du i blinde – men så snart du har noget data, så benyt dig af det til at gøre siden bedre. Se, hvor brugerne er nu – og find så ud af, hvordan du kan få dem derhen, hvor du ønsker.

Og husk at UX er en konstant proces. Der vil altid være plads til forbedringer. Men så længe du har et klart mål for øje, så kan det ikke gå helt galt for dig.

Er du interesseret i et samarbejde?